19. syyskuuta 2011

Tunnustus ja konepohdintaa... ylläriä jaossa!



 Kiitos kovasti Red Dragonille tästä tunnustuksesta. Nämä lämmittää aina mieltä niin kovasti. :-)

Tämän myötä pitää vastata viiteen kysymykseen  ja lähettää sitten tunnustus eteenpäin viidelle. Tässäpä vastaukseni.

1.Lempiruoka: Kirjolohi uunissa parsakaalilisukkeella
2. Lempimakeiseni: Lidlin todella tumma suklaa (81% kaakaota)
3. Lempiluettavani: Käsityöaiheiset lajiin  katsomatta. Viihteen puolelta Tolkienin teokset tai Untinen-Auelin kirjat.
4. Mieluisin tapa tehdä käsitöitä: Ompelu. Neulominen on nykyään noussut tasoihin ompelun kanssa.
5. Lempielokuva: Taru sormusten herrasta, Pirates of the Caribbean-elokuvat on huippuja.

Jahans. Kenellehän laittaisin sitten tämän eteenpäin... Valikoidaanpa tällä kertaa seuraavat blogit:


Olkaapa hyvät!


Sitten sitä konepohdintaa... 
Minulla on ollut lainasaumuri jo kohta kolme vuotta lainassa. Nyt minulle tuli mahdollisuus ostaa oma kone ja samalla olisi mahdollisuus hankkia jopa peitetikkaajakin. Jee! 
Koneen/koneiden valinta olisi siis edessä. Asiaa tutkiessani on tullut selväksi että monet ovat sitä mieltä että perussaumuri ja peitetikkaaja on parempi yhdistelmä kuin saumuri jossa on myös peitetikkausominaisuus. Siltä pohjalta ajattelinkin lähteä koneen valinnassa liikkeelle. Berninan perussaumuri vaikuttaa ainakin hyvältä eli tämä kuvan 800DL.  Lainakoneeni on ollut Berninan Bernette (jotain 20 vuotta vanha) ja siihen olen ollut oikein tyytyväinen. Siksi siis Berninaa ajattelin. Toki muitakin vaihtoehtoja otetaan huomioon. :-)



Peitetikkaajaksi ajattelin Janomen konetta (Coverpro 1000CPX) jota kovin monet ovat vuolaasti kehuneet. Kuvan siitä nakkasin tuohon alle. Minulla ei ole minkäänlaista kokemusta peitetikkaajasta joten kaipaisinkin käyttökokemuksia siitä. Onko sen käyttö kovinkin erilaista kuin saumurin ja onko sitä miten hankala opetella käyttämään? Myös eri konevaihtoehdot otetaan huomioon. :-)


Koneita ja niiden hintoja etsiessäni totesin että ehdottomasti halvimmaksi tulee hankkia koneet englannista. Minullahan on jo kokemusta brittilästä ostamisesta kun ostin ompelukoneeni huomattavasti halvemmalta sieltä kuin kotosuomesta. Niinpä taidan nytkin hankkia koneeni sieltä. Äkkipikaisesti vertaillessani saan molemmat koneet sillä hinnalla kuin yhden koneen täältä Suomesta. Kummallista että ulkomailta tilatessa hinta on hurjasti halvempi. :-/

Näiden pohdintojen päätteeksi toivoisinkin teiltä rakkaat lukijani kommentteja ja mielipiteitä saumurin ja peitetikkikoneen valinnan ja hankinnan suhteen. Ajattelin jopa että mielipiteitä jättäneiden kesken voisin arpoa pienen yllätyksen.  :-)

17 kommenttia:

  1. Kiitokset tunnustuksesta!!! Minulla on vuoden vanha Bernina 700 saumuri ja vertailukokemuksia ei ole, ihan ok kai (lamppuja syö, olen vaihtanut jo 4 kertaa ja paininjalkaa löystyy vähän väliä, ruuvamalla taas kiinni helposti joten huollossa ei ole käynyt...? Peitetikkikone on Janome coverpro ja tosi tyytyväinen olen. Netistä löytyy ohjeita ja säätöjä yms, nauhankääntäjän tilasin alkukesällä ja on aivan huippu, nopea tehdä kanttaukset nykyään! Vinkkinä Facebookissa on 'kangashamsterit' ja 'ompeluelämä' ryhmät, sieltä saa tietoa lisäksi.

    VastaaPoista
  2. Oi oi, nää on niin kivoja. Kiitos tunnustuksesta! Ihme edes että huomasin tämän, sillä olen ollut reissussa pari viikkoa ja nyt sattumalta vilkaisin muiden blogeja. :)

    Itsellä on kanssa mietinnässä peitetikkikone, joten jään odottelemaan mietteitä myös.

    VastaaPoista
  3. Minä sain berninan 1150MDA saumurin toukokuussa oon kyllä tykännyt ja moitteettomasti on toiminut. Peitetikkoneeni tilasin pari vuotta sitten ihan suomesta ja koneena on Elna joka tietojeni mukaan valmistetaan samalla tehtaalla missä Janomekin. Mulla tahtoo edelleen vaan tulla hyppytikkiä ja nauhanohjaimenkaan käytön kanssa en ole päässyt sinuiksi :( Pitäisi olla enemmän aikaa ja malttia perehtyä koneeseen.

    VastaaPoista
  4. Mua kiinnostaa tää Berninan peitetikkikone, ja aion tästä kysellä hintoja joskus kunhan pääsen siihen pisteeseen asti.

    http://www.bernina.fi/product_detail-n5-i10-sFI.html

    Eli bernette009DCC. <3 Ainakin Berninan laatukoneeseen (ompelukone siis) eli Aurora450:een oon ollu niin tyytyväienn, etä voisin kaikki muutkin koneet ottaa samaa merkkiä. Ainoa joka Berninan saumureissa mietityttää, on se, onko niissä sitä roskalaatikkoa siinä edessä.. esittelykuvissa ei ole ainakaan. Se pelastais isolta siivoamistyöltä jokaisen saumuroinnin jälkeen kun moska tippuis suoraan säiliöön.

    VastaaPoista
  5. Mie ostin vasta itselleni Bernina 700D-saumurin. Olen tykännyt tosi paljon. Mitään vertailukohdetta ei ole, koska ei minulla ole ennen ollut saumuria..

    VastaaPoista
  6. Minä näin untuvikkona, joka ei todellakaan ymmärrä ompelemisesta mitään, mutta mitä oon asioita tässä tutkiskellut jne.

    Vanhemmat koneet ovat parempia kuin tuliterä, jotka ovat "muovikimpaleita" ja luultavasti joutuu huollossa käyttämään eniten.

    Minulla on ollut lainassa äidin vanha saumuri, joka on ihan perussaumuri, niin on toiminut vallanmainiosti minulla, joka harjoittelee vasta ompelua :D.

    Tilasin itselleni 8 vuotta vanhan toyota saumurin, joka edelleen on laatikossa, kun odottelen isäntää, että tekee minulle kunnon ompelupöydän, johon mahtuu sekä ompelukone että saumuri. Kyseisestä on sekä positiivista että negatiivista sanottavaa netissä, mutta katsotaan, miten minun käy, joka ei saumureista ymmärrä mitään (mutta sellainen vain oli pakko hankkia). Ja varsinkin, kun ei käyttöohjetta mukana.

    Itseni mielestä on parempi ns. vanhempi kone.

    VastaaPoista
  7. Mulla on surkea brotherin saumuri ja Berninasta oon haaveillut siitä asti, kun kansalaisopiston kurssilla semmoisella pari vuotta sitten eka kerran ompelin. Brotheria ennen mulla oli eva-merkkinen saumuri ja näistä ei voi puhua samana päivänänkään berninan kanssa. Mua kiinnostais mistä oot tilaamassa, jos vaikka joskus itekkin rikastuis ja raskis unelmansa toteuttaa ;)

    VastaaPoista
  8. Itselläkin samta asiat pohdinnassa... tai ainakin peitetikkikoneen hankinta. Mielenkiinnolla siis seuraan minäkin muiden kommentteja asiasta. Minuakin hieman kiinnostaisi tuo ulkomailta tilaaminen mutta kun ei oikein ole kokemusta asiasta siis ulkomailta tilaamisesta niin hieman mietityttää. Mistä ajattelit tilata? Onko noissa ulkomailtakin tilattavissa kuitenkin sama "sähköliitäntä" (siis se pistokeosa) ym. kuin Suomessa myytävissä?

    VastaaPoista
  9. Tännehän on mukavasti jo tullut kommentteja. :-) Kiitos niistä!

    Kiitos kewa konekokemuksesta ja facebook-vinkistä. En ole kovin aktiivinen siellä mutta käynpä kurkkaamassa.

    Red Dragon: Tuo vanha Bernina joka on mulla nyt käytössä on kyllä huippupeli. Ja olen kyllä monessa asiassa todennut saman kuin sinä: vanhat vehkeet on parempia. Pitääkin melkein tarkistaa käytettyjen koneiden tarjonta myös ennen kuin lopullisen päätöksen teen.

    Meeri ja Anna: Ulkomailta tilaaminen on yleensä ollut mutkatonta. Mes on tilaillut kaikenlaista ulkomailta ja useimmiten tavara tulee ongelmitta kotiin asti. Ompelukoneeni tuli nopeasti ja helposti Englannista. Pistoke toki piti koneeseen vaihtaa kun siinä on brittimallinen. Meillä sen vaihtoi mies, sähköliikkeessäkin tekevät sen kyllä. Laitan vaikka tilaamisesta postausta kunhan saan päätettyä mistä koneeni hankin.

    VastaaPoista
  10. Piti käydä ihan katsoo, minkä merkkinen tuo äidin vanha kapistus on: Belniitta.

    Ulkomailta on kätevä tilata huomattavasti edullisemmin ja takuu on voimassa ihan samallalailla. Oon tilannut turvakaukalon yms ulkomailta ja mies vaikka mitä auton osia, renkaita jne.

    VastaaPoista
  11. Ulkomailta olen minäkin koneen(usemapiakin) tilannut. Ja tyytyväinen ollut.

    Itselläni on Bernina ja kannattava ostos oli :)

    T: Veera

    VastaaPoista
  12. Yksi ompelukonekauppias kertoi, että kaikki heidän käytettynä myytävät saumurit ovat Berninoja ja Bernettejä, sillä muut merkit eivät tahdo kestää kierrätykseen asti. Minulla on vanha Bernette Fun Lock 004D. Olen ollut siihen tosi tyytyväinen, vertailupohjaa ei tosin ole.

    Olen kokeillut joitain halpoja ompelukoneita. En tiedä, mikä niissä on niin huonoa, tehoton moottori vai mikä. Vanha Bernina 1010, jonka ostin käytettynä, toimii hyvin. Jos saumureissa on sama meininki kuin ompelukoneissa, laatuun kannattaa panostaa.

    VastaaPoista
  13. Mulla on saumurina Berninan 1150 (http://www.bernina.fi/product_detail-n5-i35-sFI.html) ja oikein kivasti tuo on toiminut. Ja toki siinä on roskis edessä vaikka kuvassa ei näykään. :)

    Peitetikkikone on Janomen Coverpro 1000CPX - se "kaikkien kehuma" malli ja siihen en ole ollut mitenkään 100 % tyytyväinen. Muuten on helppo käyttää, mutta vähänkään paksummassa kohtaa (esim. ihan vain sauman ylitys) tekee tosi helposti sellaista tikkiä joka edestä näyttää normaalille mutta takaa onkin valmis purkautumaan ekasta langan vetäisystä.

    Pakko todeta tähän loppuun, että mähän olen ommellut vasta vuoden eli vika voi olla käyttäjässäkin, mutta tuohon peitetikkiin liittyen olen kyllä neitistä hakenut kaikki mahdolliset niksit ja ongelma ei silti ole täysin poistunut. En sitten tiedä tekisikö joku muu peitetikkikone ne möykkykohdat pienemmällä mutinalla. :p

    VastaaPoista
  14. Minulla(kin) on kesällä Virosta Karnaluksin nettikaupasta tilattu Berninan 700D saumuri eli periaatteessa melkolailla sama kuin tuo 800DL, jota olet harkinnut, mutta hieman yksinkertaisempi. Tykkään kyllä kovasti, riittää mainiosti mun tarpeisiin, tekee kaunista tikkiä ja on mukavan sulavaääninen (verrattuna muutamiin muihin testaamiini edullisiin saumureihin) eli voin lyhyen käyttökokemukseni perusteella lämpimästi suositella Berninaa (ja Karnaluksilta tilaaminen onnistui hyvin, postikulut vain 10e)!

    Peitetikkikoneista ei sitten kokemusta olekaan, niitten jälkeä olen vain ihastellut täällä blogimaailmassa.. ;)

    -Eltsu-

    VastaaPoista
  15. itse hankin juuri pariviikkoa sitten tuon janomen peitetikin, jah yvin on pelannut! Ja ei ollut loppupeleissä kamalan hankala opetella, eka ilta meni opetellessa, mutta sitten pääsi jo työhön! :) Nauhankääntäjä on tilauksessa, joten siitä en osaa vielä sanoa. Tuota hyppytikkiä on pariketaa tullut.
    Saumurina Bernina 1150 MDA ja siitä olen kyllä kovasti tykännyt!

    VastaaPoista
  16. Brotherin saumurilla menty mutta haaveissa jotakin muuta. Ehkä jouluksi:)

    VastaaPoista
  17. Mulla on tuo Bernina 800 DL. Ensimmäinen kone meni vaihtoon, kun teki niin paljon hyppytikkiä ja eivät saaneet liikkeessä sitä kuntoon. Jo tästä syystä en tilaisi ulkomailta (joutuisi olemaan ilman konetta jos on jotain vikaa). Tämä toinen on herkkä neuloistaan, huolii vain HAX:n neulat. Mitään tuhottoman paksua tällä ei voi ommella. Muuten olen tykännyt.

    Mulla on peitetikkikoneena Elna. Se on ilmeisesti sama kone, mutta kalliimpi. Lisäosat ovat toooodella paljon kalliimpia ja ilmeisesti samoja. Jälkiviisaana olisi kannattanut ostaa tuo Janome.

    VastaaPoista

Ihanaa jos jaksat kommentoida! :-)