9. helmikuuta 2011

Paitapuro eiku puropaita

Mua on puraissut neulomiskärpänen ihan kunnolla. :-) Nyt valmistui villapaita Novitan Puro-langasta. Langan olen ostanut jo kauan sitten jostain alekorista. Aattelin tehdä villahousut tai huovutettuja tossuja. Paidaksi tämä kuitenkin päätyi kun Ruttunuttu julkaisi villapaidan ohjeen ja se oli toteutettu nimenomaan Puro-langasta. Sitähän piti kokeilla kun lankaakin oli monta kerää valmiina. 
Mulla meni lankaa tähän 125 grammaa eli 2 ja puoli kerää kun Ruttunutun tekemässä versiossa meni 3 ja puoli. Tästä tulikin vähän liian napakka päälle. Mä en näköjään millään usko että mun käsiala on tiukkaa vaan teen aina ekan version josta tulee pienehkö. :-D

Kauniit värit puserossa. Lankakerää katselin vähän sekavin tuntein että tykkäänköhän noin kirjavasta langasta mutta kutomuksen edetessä lanka alkoikin näyttämään tosi kivalta. Tätä sävyä en enää löytänytkään kun kävin hakemassa lankaa toiseenkin paitaan. Nimeltään tämä sävy on revontuli.
Ohje oli helppo ja nopea. Mulla meni vain noin viikko vähän laiskalla kutomistahdilla. :-o Se on vähän. Olen tainnut harjaantua kutomisessa kun noin vuosi sitten tämän mekon neulomiseen meni noin kuukausi. Ehkä kohta uskaltaisin aloittaa villapaitakutomuksen itselle...
Tätä paitaa varten ostin ne lyhyemmät päät siihen KnitPron settiin ja niillä kudoin nyt tämän paidan. Hihat on tietty kudottu sukkapuikoilla. Lyhyillä vaihtopäillä ja 24 cm pitkällä kaapelilla sai 40 cm pyöröpuikon joka oli just hyvä tämän paidan kutomiseen. Villahousujenkin kutominen varmasti onnistuu tuolla yhdistelmällä. 

Hihoista tuli vähän eriparia. Vasemmanpuoleisen hihan sain suoraan kerältä ilman kikkailuja. Oikeaan piti jatkaa keltaisen kohdalta ja siinä tulikin sitten pitempi pätkä tuota keltaista. Ja vähän eri sävyllä tuo jatko niinkuin kuvasta näkyy. 

Neiti poseerasi just ennen päikkäreille menoa. Siksi tuttikin on suussa. :-) Hihat on paidassa sopivat, helmaan olis saanut vähän lisätä pituutta ja helman päättelystä tuli vähän tiukka. Parannettavaa siis jäi. Tämä menee justiinsa neidille päälle eikä kasvunvaraa juuri jäänyt. Höyrytinkin paidan silitysraudan kanssa pyyhkeen läpi että vähän isonisi muttei se paljon vaikuttanut. Langat on tosiaan jo ostettu toiseen paitaan. Tämä jää varmaankin odottamaan että Helmeri kasvaa siihen sopivaksi. Ollaan siis nimetty tuo masuasukki Helmeriksi ettette ihmettele että kuka se Helmeri oikein on. :-)

Neiti tuttihymy. :-)
Muuten te kutojat, teettekö te näitä kikkoja neuleillenne kutomisen jälkeen? Siis höyrytystä tai pingotusta? Ja mikä niiden vaikutus oikein oikeesti kuuluis olla? Minä kun vasta viimeaikoina törmäsin tuollaisiin juttuihin ja kokeilin tuohon paitaan höyrytystä että josko se vähän venyisi isommaksi. Olen aina ottanut kaikki neulomukset käyttöön vaan suoraan puikoilta. Mitä nyt villavaippahousut oon käyttänyt lanoliinikylvyssä. :-D

12 kommenttia:

  1. Nätti paita! Tuota mallia itsekin ihastelin. Minä olen ainakin tosi laiska höyryttämään/pingottaamaan, niiden tarkoitus kai lähinnä on suoristaa ja tasoittaa neuletta ja neule tulee haluttuihin mittoihin, jos tulee. =) Mut ehkä eniten käyttäsin lahjaksi meneviin neuleisiin, viimeistelee työn ja on kauniimman näköinen. Paitsi sukkiin en tuossakaan tapauksessa tee. =)

    VastaaPoista
  2. Voi miten upean värinen paita!! Itse olen tosi laiska nykyään neulomaan mitään helppoa kaulaliinaa tai lapasia kummempaa, joten niitä ei tule höyryteltyä tai pingoteltua... Mutta silloin kun vielä jaksoin paitojakin tehdä niin taisin kyllä pingottaa ja kostuttaa niitä kappaleita ennen kappaleiden yhteen ompelua. Voin kyllä muistaa väärinkin...

    VastaaPoista
  3. Tosi hieno paita:)Itsekin aloitin samalla ohjeella,mut tuli niin pieni paita ettei mitään puhetta et mahtuis Onnille :Dehkä uusi yritys joskus.Itse tykkään höyryttää neuleet.Ne pysyy paremmin kuosissa ja on ihanan sileät.Koulussa piti aina pingottaa,mutta en ole kotona jaksanut pitkiin aikoihin.Hyvä höyrytys ajaa melkein saman asian.

    VastaaPoista
  4. Ihana paita, minäkin olen tuota ohjetta monesti katsonut ja meinannut kokeilla. Revontuli-väriä ei enää valmisteta mielestäni, mutta nättejä uutuusvärejä on Purosta nyt tullut!

    VastaaPoista
  5. Kyllä on kaunis!Pitsihuivi on ainoa, mitä ikuna olen pingottanut ja tiskirättejä kastelen ja kuivaan. Varsinkin hahtuvasta tehtyjä vaatteita, muitakin kun villahousuja lanoliinitan, kun uskon sen "pehmentävän".

    VastaaPoista
  6. Kuvittelen että viittaat mun tekemään villatakkiin tuolla höyrytyksellä. Mulla se villatakki kasvoi, koska se oli 2 oikein, 2 nurin -neulosta. Eli se tavallaan sileni. Mutta jostain syystä siihen tuli vähän myös pituutta lisää. Ehkä siksi että se ei enää kiristänyt päällä...? Mutta minä olen laiska ja vaan painelen höyryraudalla.

    Onnea muuten Helmerin johdosta!

    VastaaPoista
  7. Ihana pusero! Mullakin ois purokeriä kaapissa,mutta taito tehdä tuommoisia puuttuu =(

    VastaaPoista
  8. Ihana pusero! Omien kokemuksien mukaan se höyryttäminen joskus auttaa ja joskus ei. Varmaan riippuu langan koostumuksesta.

    VastaaPoista
  9. Kiitoksia kommenteista ja vastauksista kysymykseeni. :-)
    Virveli: Juu sinun blogista muunmuassa bongasin tämän höyrytyksen ja aattelin että se venyttäis vähän tuota paitaa. Mutta siihenhän löytyi tosiaan selitys että miks sun neule isoni ja mun ei kerta sun neule oli joustinta.
    Meeri: Kokeilemaan vaan! tämä ohje ainakin oli tosi helppo että tumpelompikin osaa. :-)
    hanna-naa: Pitääpä jatkossakin sitten höyryttää jos se joskus auttaa. :-)

    VastaaPoista
  10. Oi ku ihanan herkullisen värinen paita :)Minä oon ajatellu, että se höyryttäminen ja pingottaminen tehdään siks, että saadaan se neule kunnolla näkyviin ja oikeisiin mittoihin. Just jos tekee jotain pitsi tai muuta monimutkaisempaa neuletta, niin nehän menee kasaan eikä kuvio näy oikein ilman höyrytystä. Ehkä sillä höyrytyksellä ei ole niin isoa merkitystä sileässä neuleessä. Näin minä ajattelin ilman mitään oikeaa tietoa :)

    VastaaPoista
  11. Ihana paita! Täytyy kokeilla kunhan saa nuo muut työt puikoilta. :)

    VastaaPoista

Ihanaa jos jaksat kommentoida! :-)