28. marraskuuta 2012

Laulavaa kalaa

Viikonloppuna käytiin myös M-serkun viisivuotissynttäreillä. Onnea M! Kalafanille piti tehd ihanasta Selian laulukalasta kalamekko. Lottikselle piti tehdä testimekko ja kyllä tytöt sitten mielellään samistelivatkin. :-)

Eli siis kaksi laulavan kalaisaa huppumekkoa, toinen koossa 98/104 ja toinen koossa 110/116. Kaava näihin on oma. Täytyykin kehaista tuota omaa kaavaa. Ihanan hyvin istuva simppeli kaava. Näitä lisää. :-)

Malli alas levenevä ja hihat suoraan etu/takakappaleelta jatkettu. Huppu jatkuu lyhyeen halkioon.

Hihansuussa resorikaitale. 

Toiseen mekkoon tein enemmän pussitusta hihansuuhun. Tuo huppu ja halkio näkyy tässä paremmin.

Serkukset poseeraa vielä mekoissaan. :-)

Vauvamaista menoa

Viioknloppuna piti käydä ristiäisissä ja ystävän vauvaa katsomassa. Molemmille piti ommella jotain. Viime tinkaanhan se taas jäi ja viimeisenä iltana ompelukone surisi. Sain kuitenkin tehtyä. :-)

Ystävän poikavauvalle tekaisin metsähaalarit. Koko näissä 62/68. Kaavan sain Ompeluelämää-ryhmän arkistoista. Kyseessä miikkareiden tyyppinen (Me&I) haalarimalli. Lahkeisiin lisäsin resorit. Kuvassa näistä puuttuu vielä nepit.. Limenvihreät sellaiset laitoin näihin. 

Kanttasin ihan vaan ompelukoneella yläosan vaikka toi peittarikin olis ollu kytössä. Kauheen tiukat mutkat noissa olkainten päissä. Paljon helpompi on tehdä niitä sujautushaalareita. En vaan näin pienelle vauvalle halunnut tehdä vielä sellaisia.

Lahkeissa tosiaan pitkät resorit että menisivät pitkään. Tuntuivat olevan mieluisat. On mukavaa ilahduttaa lähimmäisiä. :-) 
Kuvausalustana muuten yksi värjäyskokeilu. Metsolan ruskea pallo pääsi värikylpyyn kun valkoiset pallot harmaantui pahasti esipesussa. Nyt ne on oranssit ja kangas ihana! 

Ristiäislahjaksi surautin tikkihaalarin. Metsolan liikkeessä oli myynissä helistinkankaasta tehtyä tikkikangasta. Kangas oli sellaista kapeaa soiroa josta oli vauvanpeittoja tehty. Pikkuiset haalarit lahjaksi syntyi siitä. Tikkikangas oli inhaa ommeltavaa ja sisälle jäi tyhmästi noi saumat. Seuraavan tikkitekeleen vuoritan. Niitä on siis tulossa lisää kunhan tässä ehtii ne tekaista.
Koko haalarissa 68 ja kaavana OB:n Fairy floss. Laitoin kaavasta poiketen resorit lahkeensuihin ja hihoihin.

Hupun sisältä tuo sauma näkyy pahiten. Ajoin kyllä saumojen yli leveällä siksakilla että olisivat siistimmät mutta silti noi on vähän rumasti. :-(
Resorilla reunustin hupun ja resori jatkuu tuonne vetoketjun alle piilottaen vetoketjun kiinnitysompeleen. Tällä tyylillä tein joskus Lotankin takin vetoketjun. On kohtuuhelppo ja siisti tapa.

Resorit lahkeensuissa on aika reilut ja hihoissakin ne saa käännettyä kaksinkerroin.

Kirjoittelenpa toisenkin postauksen heti perään. Pikku hetki vain. :-)

20. marraskuuta 2012

Kettuja ja skoottereita

 Hupsista. Onpas ollut blogi hunningolla. Eka postaus vasta tälle kuulle. Onhan tässä tehty kaikenlaista mutta nyt on viimeistely tökkinyt ja mulla on alkanut tuo kamerakännykän käyttö tökkimään. Onneks postissa pitäis pian saapua mulle kamera. :-)
Tämä piti kuitenkin saada heti valmiiksi. Ompelin itselleni tunikan Farbenmixin Amelia-kaavalla ja aih ja voih miten ihana siitä tulikaan. :-) Näin kangasvaihtareilla PikkuHoolla tästä kankaasta tehdyn hupullisen tunikan ja ostin metrin kangasta tietämättä tarkkaan itä siitä tekisin. Itselleni kuitenkin olin päättänyt tästä jotain tehdä. Ilmeisesti se hupputunika jäi mulle takaraivoon vaivaamaan kun munkin piti tehdä sitten sellainen. :-D

 Kankaana siis Sampsukan kettua, josta en aluksi edes kovin paljon tykännyt kuosina mutta pikkuhiljaa lämpenin. Olihan tämä joustofroteeta joka on minun suosikkimateriaalini ja noi ketut on oikeesti aika hauskat, näyttävät kauempaa kukilta mutta lähempänä huomaa että kettujahan ne ovatkin. 
Kaavana siis maksullinen Farbenmixin Amelia koossa L. Tilattiin ystävän kanssa Fabriinasta tämä ja yksi toinen naistenkaava. Se pitäisi kans ommella kasaan. Leikattuna tuolla odottaa.Näihin Farbenmixin kaavoihin on muuten olemassa näppärät kuvalliset ompeluohjeet, saksankieliset tosin. Tuolta etusivulta kun napsauttaa Anleitung-kohtaa  löytyvät kaikki kaavat ja kaavan kuvaa kun napsauttaa löytyy sivun alareunasta kuvalliset ohjeet.
Sen verran muokkasin kaavaa että pituutta laitoin lisää niin paljon kun tuosta metrin palasta sai. Lopulta sitä tuli lisää 19cm. Levensin myös kaavaa lantiolta jonkin verran, olisko kolme-neljä senttia, koska mulla tuota lantiota on kuitenkin. Tuli oikein passeli.

 Hihansuut huoliteltu kirkkaan oranssilla resorilla joka oikeesti on aika samaa sävyä kuin nuo ketut. Tässä olikin hauskat hihakkeet eli kaavassa on vain etu/takakappale ja huppu. Kädentiet on muotoiltu suoraan etu/takakappaleelle. Huppu on vuorittamaton.

 Kaavassa oli myös taskun kaava ja laitoinkin yhden taskun oikealle puolelle. Olen todennut nuo taskut käteviksi. saa avaimet tai kännykän kätsysti mukaan.

 Sovitusta. Oikein hyvin istuva kaava. Aika timmi tuli tuolla L-koolla mutta se ei haittaa mitän. Tykkään tyköistuvista vaatteista.

 Takaa näytää tältä. Takana on muuten sauma jolla mallia on muotoiltu.

 Skoottereita isille paidan muodossa. Tämä oli isänpäivälahjaksi. Ihan perusteeppari ilman sen suurempia krumeluureja. Kaava Ottobrestä 3/05. Tällä kaavalla olen tehyt jo useammankin paidan.

 Tein helman tällä kertaa saumuroimalla vain kaksinkertaisen kaitaleen helmaan. Helppoa ja nopeaa. 

Pääntiellä resori ja hihansuut taitettu.

30. lokakuuta 2012

Sekametelipostaus eli vähän kaikkee. :-D

 Aluksi ompeluita. Nää kuvat otettu viime viikolla ennen kuin lumi satoi maahan. Nyt pihalla on ihan valkoista. :-)
Viime viikolla oli yhden päivän lanit ja siellä ompelin kahdet sujautushaalarit Hemmikselle ja surautin aiemmin Lottikselle aloittamani leggarit kasaan kuminauhaa vaille valmiiksi.

 Aaltohaalareissa sattui leikatessa virhe..... Huomaatte varmaan. Ei pitäis leikata ja juoruta ihanien naisten kanssa yhtä aikaa. Kangasta ei ollut enää uusiin haalareihin joten näillä mennään. Mies kyllä tuumasi että ihan hyvin noinkin päin toimii. :-) Noi aallothan on sellasia hyökyaaltoja tai tyrskyjä noin päin. 
Aallot (JNY) velouria vaihtareilta ja Majapuun autokorjaamo joustista. Kaava oma ja koko 80-86. Menevät varmasti pitkään.

 Koristuksena aaltohaalareissa lentokone lentämässä tyrskyjen yllä. Kuva on silitettävä siirtokuva.

 Yksityiskohtana Kettuliini korjaamon kylttinä. :-) Lanseerasin tälle kuosille, tai oikeestaan tolle pohjavärille, muuten laneilla uuden nimen. Näitä haalareita on nyt kutsuttu hammastahnahaalareiksi. Mulla kun tuosta pohjaväristä tuli ekana hammastahna mieleen. :-D

 Mutamat leggarit. Pinkin joustista, muut trikoota. Näissä sama kaava kun lahjusleggareissa eli Hopsis-leggarit OB:stä 4/12. Pinkit tein vain suorana ilman tuota hauskaa lahkeensuuta.
Pallota taitaa olla Hannalta ja raita Royalilta.

 Näissä siis tuollainen hauska rypytetty lahkeensuu. Oikein kivan näköiset päällä.

 Joustisleggareihin en tehnyt edes käännettä. Huolittelin vain reunan saumurilla ja annoin olla sellaisenaan. Toimii hyvin näinkin.
 
 Hemmis sovittaa haalareita. Ei olis millään kiinnostanut pysyä paikoillaan.

 Toivottavasti näistä jotain selvää saa. Ovat siis pääaukon kautta sujautettavat ja suht kapoiset haalarit. Pikkuisen taidan vielä muokata kaavaa. Olkaimet on vähän leveällä ja voisin tuota lahjettakin vielä pikkasen muokata. 

Tässä vielä haalarit takaa.

 Lottiksen joustisleggarit. Just hyvät tunikoiden ja mekkojen kanssa. 

 Raitaleggarit näyttää jalassa tältä.

 Lahkeensuu näkyy tässä paremmin.

 Jotta olis mahdollisimman sekava postaus niin tässä pari kuvaa meidän talvivarustuksesta. Niinkun näkyy, meillä on lunta. :-)
Hemmiksellä kirkkaan oranssit Molokidsin haalarit ja hanskat. Molemmat on nettikirpparilta käytettynä löytyneet. Tuo haalari on oikein kiva mutta hihat on pikkasen lyhyet. Kuvassakin hiha on vähän touhutessa noussut. Pitää miettiä teenkö tuohon jonkun virityksen vai pitääkö uudet haalarit alkaa etsimään.

Lottikselle piti ihan uudet talvikamppeet ostaa. Käytin rahani Polarn o Pyretin talvihaalariin ja hanskoihin. Tykkään kovasti kun on aika kapoinen malli ja säätö löytyy vyötäröltä. Hihansuissa on resoria, mietin että voisiko noihin Hemmon haalareihinkin värkätä sellaiset...

 Vielä lopuksi mutama kuva viime viikolla olleesta kangasiltamasta jossa Sampsukka oli myymässä kankaitaan. Olipas ihana ilta ja rahan menoa ei voinut estää. :-D
Tässä kuvassa valmiita puolen metrin ja metrin pätkiä kuviokankaita. Yksivärisiä joustiksia näkyy tuolla taempana.

 Lankoja, nauhoja, neuloja, kuminauhaa... Tilkku/palalaari on tuossa sinisessä laatikossa kuvan vasemmassa nurkassa.

 Valmiita vaatteita. 

Pöydän perällä resoreita, etualalla yksivärisiä trikoita ja collegea sekä muutama pallo/raitakangas. Myyntitapahtuma menossa tuossa keskellä. Koitin kuvata niin ettei tunnista ihmisiä. :-)
Oikein mukavaa oli ihastella ja ostella kankaita ja hyvin sovittiin Pikkukiisken kotiin vaikkan olikin aika iso lauma naisia ja lapsia paikalla. Kiitos Pikkukiiskelle ja Sampsukalle mukavasta illasta. :-)

22. lokakuuta 2012

Lahjuksia taas

 Viikonloppuna kävimme lasten serkun 3-vuotissynttäreillä ja samalla katsastettiin perheeseen syntynyt tyttövauva. Molemmille juhlakaluille piti tietenkin ommella jotain lahjusta. :-)

 Vauvalle ompelin kääntömekon retrokankaista. Ajattelin että tällainen menee kuitenkin pitkään, ensin mekkona ja sitten tunikana, vaikka onkin vähän hömppävaatetta vauvalle. :-)
Toinen puoli mekosta on retroisaa lakanaa, tämä on rokimpi puoli mekosta.

 Toinen puoli hempeämpää vaaleanpunaisävyistä kukkaa. Lakanaa molemmat kankaat. Kaava Ottobrestä 1/12, Home Sweet Home- essumekko. Kaavasta poiketen leikkasin mekon taitteelta.

 Kolme vuotta täyttäneelle tuoreelle isoveljelle lahjaksi paita/housusetti.
Paita itse värjättyä mustaa liikennemerkkijerseytä Ikasyriltä.

 Paidan hihansuut ja kaula-aukon huolittelin resorilla. Kaavana More Grey (OB 4/11).

 Housut joustofroteeta, taskuissa tähtijerseytä. Näistä housuista löytyy valesepaluskin.
Kaava näihin samasta lehdestä kuin essumekkokin. Mallina All-Time Favorite. Kivan kapoiset housut.

Lahkeet oli näissä tosi pitkät ja teinkin sitten oikein reilut käänteet. Saapahan huoletta kääntää lahkeita jos ovat aluksi liian pitkät.
Sovituskuvia ei tällä kertaa ole. Olis ollut jo aika pienet Lottikselle niin en viitsinyt ängetä niitä tytön päälle.

17. lokakuuta 2012

Turvallista matkaa!

 Eli irtopäällinen turvaistuimeen. Hemmis on tähän asti tungettu tähän ihanaan verhoilemaani vauvankoppaan automatkoiksi mutta kylmempien kelien tullessa on pakko siirtyä isompaan istuimeen kun paksumpaa kampettakin pitäisi sopia päälle. Lottis pääsi säädettävään selkänojalliseen istuimeen ja Hemmis sai Lottiksen vanhan istuimen käyttöönsä. Päällinen istuimessa oli niin rispaantunut että päätin tehdä irtopäällisen siihen. Samalla lisäsin penkkiin vähän pehmustetta. Jo aiemmin olen päällystänyt kertaalleen tämän kiinteästi alkuperäiseen päälliseen ommellen. Tällä kertaa tein tällaisen helpommin irrotettavan version.

 Kankaaksi kaivoin kangasvarastosta joskus kirpparila löytynyttä Ikean tukevaa puuvillaa jota oli juuri sopiva pala. Kaavaa mulla ei tähän ollut, leikkasin kankaan pituussuunnassa kahtia ja ompelin yhteen. Sauma tuli tuohon selkänojan ja istuimen kulmaan. 

 Kovin homma oli ommella kaikki kahdeksan vyönreikää. Loppu olikin helppoa.

 Päällisen reunassa on kuminauhakuja ja luonnollisesti kuminauha siellä sisällä. Päällistä en muotoillut kovin tarkkaan, pyöristelin vain kulmia ja kuminauha kerää sitten löysät pois.
Selkänjan ja istuimen ulkonurkkaan ompelin molemmille puolille nauhat joilla kiristin päällisen  siististi istuimen ympärille. Vanhaa päällistä kurkkaakin tuolta vähän.

Tässä näkyykin nuo nauhat joilla päällinen on sidottu paikalleen.
Tästä tuli ihanan pirteä. Kyllä kelpaa auton kyytiä ottaa. :-)